Łańcuchy samochodowe są niezbędnym elementem bezpiecznej jazdy samochodem w trudnych warunkach zimowych, takich jak śnieg, czy lód. Mniejsza przyczepność to większe ryzyko stracenia panowania nad pojazdem. Wykonano je w sposób trwały, tak aby otrzymali Państwo odpowiednią jakość za relatywnie niską kwotę. Zapraszamy do krótkiego artykułu na temat podstaw dotyczących łańcuchów samochodowych oraz informacji o znakach drogowych.
Znak C-18 to obowiązujący w Polsce znak nakładający na kierowców obowiązek założenia łańcuchów przeciwpoślizgowych (zazwyczaj używany jest w terenach górskich). To co nałożył znak C-18, znosi C-19. Za granicą niektóre kraje wymagają jazdy z łańcuchami samochodowymi, gdy tylko spadnie śnieg (przepis dotyczy też przyjezdnych turystów). Dla ułatwienia potwierdzenia jakości w międzynarodowych ramach stosuje się oznaczenia TÜV i GS. Czym jest sam łańcuch i jakie jest jego zastosowanie w praktyce? Wytworzony został z mocnych materiałów (tytan, chrom, nikiel), aby móc założyć osłonę wokół kół pojazdu.
Ceny łańcuchów samochodowych kształtują się na zróżnicowanym poziomie. Te najtańsze można nabyć w cenie 40-50 złotych za parę. Większość łańcuchów plasuje się w przedziale od 100 do 200 zł. Jakościowe łańcuchy metalowe potrafią kosztować nawet powyżej 200 złotych. Dodatkowo, można nabyć jeszcze uniwersalne opaski zaciskowe, które mogą dodatkowo wzmocnić auto podczas trudnych warunków.
W niekorzystnych warunkach na drodze lepiej nie liczyć na szczęście, tylko na sprawdzone rozwiązania. W końcu to ograniczenia na drodze zalecają jazdę z zamontowanymi łańcuchami samochodowymi w przedziale 30-40 km/h i bez ryzykownych manewrów, co wymaga większej uwagi i precyzji jazdy.
Wykonujemy tę czynność przede wszystkim zawsze na oczyszczonych ze śniegu oponach i możliwie najbardziej płaskim terenie. Następnie rozkładamy łańcuch samochodowy i umieszczamy go w taki sposób, aby jego środek był po wewnętrznej stronie koła (powinny one być skierowane na zewnątrz, aby utworzyć półokrąg). Następnie należy spiąć 2 połówki łańcucha tak, aby potem tylny pierścień wraz z zaczepem był na nadkolu. W kolejnym kroku użyjemy łańcucha do kół o innym kolorze, który posłuży do spięcia łańcucha od strony zewnętrznej. Na końcu odpowiednio naciągamy łańcuch samochodowy (warto sprawdzić po przejechaniu krótkiego dystansu, czy wszystko jest w porządku).
Przed zakupem łańcucha do kół nie zapomnijmy o podstawowej sprawie, jaką jest wcześniejsze poznanie rozmiaru kół pojazdu. Teoretycznie niektóre łańcuchy samochodowe mogą być uniwersalne, ale może odbić się to na ich żywotności. Zasadniczo łańcuch ma największą efektywność, gdy zamontujemy je do kół, które napędzają pojazd, dlatego też w przypadku napędu na wszystkie koła, lepiej założyć je na każde z nich.