Żarniki ksenonowe powstały głównie z myślą o zwiększeniu mocy i jakości oświetlenia samochodowego. Pierwszy raz zastosowano je w masowej produkcji w 1991 roku. Początkowo było to oczywiście rozwiązanie dostępne wyłącznie dla najbardziej luksusowych modeli, a i nawet dla nich nie był to standard. Z biegiem czasu i kolejnymi ulepszeniami technologicznymi są one dostępne dla segmentu klasy średniej.
Aby móc zrozumieć, dlaczego żarniki ksenonowe mają wysoką efektywność, warto poznać ich sposób działania. Pierwszą zasadniczą różnicę widzimy w formie dostarczania energii.
Zamiast palnika wolframowego, który emituje sporo światła, ale jeszcze więcej ciepła, żarniki ksenonowe wydzielają światło dzięki palnikowi wyładowawczemu. Jest on elementem większej całości - bańki, która wypełniona jest ksenonem. W ramach ciekawostki jest to jeden z pierwiastków występujących naturalnie w powietrzu (w bardzo małej ilości, ale jednak), dlatego jego pozyskanie nie stanowi większego problemu.
Żarniki ksenonowe to nowsze odpowiedniki zwykłych żarówek z wolframowym prętem. Dzięki zastosowaniu palnika ksenonowego, możliwości jakie niesie ze sobą ten sposób oświetlenia, są bardzo duże. Takie żarniki są przede wszystkim około dwukrotnie bardziej wydajne w porównaniu do tradycyjnych żarówek. Tego typu lampa nie nagrzewa się również aż tak bardzo. Co ważne, oszczędność poboru energii nie jest zrealizowana kosztem światła o mniejszym natężeniu i zdolności rozpraszania. Większość żarówek ksenonowych wydziela światło o barwie z zakresu imitującego naturalne światło słoneczne (4500-7000K). Nie męczy zatem tak oczu, co jest istotne zwłaszcza przy dłuższych podróżach. Dodatkowo mają one odpowiednią geometrię, co pozwala na komfortową jazdę zarówno dla osoby kierującej pojazdem, jak i dla innych uczestników ruchu drogowego.
Zamontowanie żarników ksenonowych nie nastręcza większych problemów. Zasadniczo wystarczy zawiesić przetwornice, potem wymienić żarówki i przełożyć odpowiednio przewody elektryczne. Taka sekwencja czynności nie wymaga ogromnej sprawności manualnej, ani wieloletniego doświadczenia, a ponadto bez większego ryzyka może zostać odwrócona. Przetwornice żarników ksenonowych posiadają dodatkowy atut w postaci większej wytrzymałości na trudne warunki pogodowe. Zakres w jakim działają prawidłowo spokojnie wystarczy do działania, zarówno w trakcie upalnych dni, jak i mrozów. Co więcej, niektóre żarówki ksenonowe można zamontować dzięki znanemu z urządzeń elektronicznych systemowi Plug and Play. Pozwala on na bezpośrednie działanie bez konieczności ręcznej instalacji.
Za zastąpieniem żarówek halogenowych żarnikami ksenonowymi przemawiają mocne argumenty. Dzięki swojej dłuższej żywotności, lepszym osiągom technicznym (sile strumienia światła, jego zakresowi barwy), a zarazem większemu bezpieczeństwu podczas użytkowania, trudno wrócić bez uzasadnionej przyczyny do używania starszych odpowiedników.